اگر اینستاگرام بلاگرهای حوزه ترید را بررسی نمایید، انواع چارتهای قیمتی را به نمایش خواهند گذاشت. در این پست آموزشی قصد داریم با کمک مشاورین آکادمی آموزش ترید فایننس لرن به بررسی انواع نمودار فارکس؛ معرفی، بررسی، کاربردها و نحوه استفاده بپردازیم. البته با توجه به پلتفرم مورد استفاده و همچنین استراتژی هدف معاملاتی شما ممکن است که تفاوت هایی مشاهده کنید که کاملا طبیعی است. دقت کنید که نمودار قیمتی روی جفت ارزهای فارکس با توجه به حجم نقدینگی صرافی و همچنین رگولاتوریهای ثبت شده متفاوت است. به همین دلیل در بخش بروکرها به صورت ویژه در رابطه با میزان نقدینگی بروکرها و همچنین اسپرد پرداخت صحبت کردهایم.
نمودار فارکس چیست؟
نمودار فارکس یک ابزار بررسی قیمت بر مبنای واحد زمان است که در آن نوسانات قیمت مورد بررسی قرار میگیرد و به کمک دادههای فاندامنتال و همچنین نوسانات ایجاد شده، آینده قیمتی پیش بینی میشود. نمایش متفاوت قیمت و حجم معاملات موجب میشود که تحلیل تریدر نیز متفاوت شود. در حالت عادی ما سه فرمت نمودار میله، نمودار خطی و نمودار کندلی خواهیم داشت که هر یک را به صورت دقیق بررسی خواهیم کرد. به هر اندازه که نمودار یک چارت اطلاعات بیشتری به ما نمایش دهد، ارزش آن بیشتر میشود. سبک تحلیلی و همچنین تجربه افراد در استفاده از نمودارها نیز مهم است. به عنوان مثال یک فعال بورس ایران برای کاور کردن گپ های ایجاد شده از نمودار کندلی هیکن آشی استفاده میکنند. در ادامه با بررسی هر یک درک شما از انواع نمودار در فارکس افزایش خواهیم داد.
نمودار خطی | Line Chart
یکی از محبوبترین حالت معاملاتی ویژه تریدرهای به روز، استفاده از لاین چارت است. در این حالت رفتار قیمتی به صورت بلند مدت بررسی خواهد شد. کسانی که از استراتژی الیوت و زیرشاخه های آن استفاده میکنند به واسطه نمودار خطی چارت قیمت را بهتر بررسی خواهند کرد. استفاده از نمودارهای خطی برای تریدرهای حرفهای به نسبت بازدهی بالایی دارد، چرا که آن ها رفتار قیمت را با توجه به اخبار اقتصادی و سیاسی روز بررسی میکنند و به نوع چارت خالی مد نظر آن ها نخواهد بود. البته کسانی که از الگوهای هارمونیک نیز استفاده میکنند به نمودارهای خطی علاقه زیادی دارند و تریگر خود را به واسطه آن ثبت خواهند کرد.
مزایای نمودار خطی
- از بین بردن نویز چارت
- سادگی و سهولت در درک مارکت
- یک گزینه مناسب برای افراد مبتدی و درک بازار
- تمرکز ویژه بر روی روند و مناسب معامله گران بلند مدت
- بازدهی و هماهنگی بالا در ترکیب با سایر چارت ها
- مشخص کردن سطوح مقاومت و سطوح حمایتی
- نمایش گره های معاملاتی ویژه روشهای مبتنی بر حجم
معایب نمودار خطی
- اطلاعات بسیار کمتری به نسبت سایرین به شما منتقل خواهد کرد
- عملکردی ضعیف در معرفی الگوهای پیچیده
- ارائه اطلاعات زمانی نامشخص
- نامشخص بودن قیمت حداکثر و حداقل در یک روز
- حساسیت کم نسبت به نوسان بازار
کاربردهای نمودار خطی
کاربردی نمودار خطی با توجه پلتفرم مورد استفاده و همچنین توانایی تریدر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال بررسی کورولیشن به کمک نمودارهای خطی به بهترین شکل ممکن انجام میشود. اما اگر بخواهیم از چارت لگاریتمی برای بازار استفاده کنید، بازدهی بالایی تجربه نخواهید کرد. از مهمترین مزایای نمودار خطی امکان تحلیل زمانی پیشرفته میباشد. در صورتی که سبک معاملاتی شما نیاز به یک نمودار سبک بر مبنای قیمت پایانی جفت ارز و یا معاملات CFD دارد، نمودار خطی بهترین گزینه شما خواهد بود. به یاد داشته باشید که در جلسات پرزنت قیمت و همچنین تحلیل روند قیمتی یکی از مهمترین نکاتی که میتوانید مد نظر قرار دهید، چارت خطی است. چرا که چارت خطی نمونه رسمی و ساده شده روند قیمتی در بلند مدت خواهد بود.
نمودار میلهای | Bar Chart
نمودار میلهای یک حالت رایج در بررسی چارت تکنیکال است که جزئیات قیمت را به خوبی نشان میدهد. البته نمودار میله ای به چارت بار نیز معروف است که برای تریدرهای که دقت بالایی دارند، گزینهای محبوب حساب میشود. در چارتهای حرفهای رنگ تمامی میلهها ثابت و مشکی میباشد. اما تریدرهای نوپا برای اینکه درک بهتری از چارت پیدا کنند، میله های نزولی را به رنگ قرمز و میله های صعودی را به رنگ سبز ثبت میکنند. نمودار میله ای مانند انگلیسی از چپ به راست خوانده میشود. اولین خط افقی که در سمت چپ وجود دارد به منزله قیمت باز شدن یا open آن میباشد. بالاترین قسمت نمودار میلهای نیز به منزله بالاترین قیمت پیشنهادی خریداران است. خط افقی که سمت چپ قرار دارد به منزله قیمت بسته شدن یا Close آن میباشد و پایین قسمت نیز پایین ترین قیمت معامله شده توسط فروشندگان است. میله ها به صورت عمودی نشانه بازه و یا دامنه قیمتی معامله شده است. با توجه به تایم فریم و همچنین نوع چارت دامنه قیمتی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. زمانی که به دنبال تشخیص الگوهای کندلی ایجاد شده میباشید، دامنه قیمتی در اعتبار سنجی کمک خواهد کرد. در پست آموزشی «آشنایی با انواع کندل در نمودارهای تحلیلی» به صورت کامل و جامع در این رابطه صحبت خواهیم کرد.
مزایای استفاده از نمودار میله ای
- ارائه اطلاعات جامع در مورد رفتار قیمتی
- امکان تشخیص آسان الگوهای کندلی
- مقایسه آسان الگوهای هارمونیک
- تشخیص سطوح حمایت و مقاومت
- تحلیل بازار در تایم فریم میان مدت با دقت بالا
- درک و یادگیری سریع
- امکان تحلیل زمانی
معایب استفاده از نمودارهای میله ای
- نمایش ضعیف پارامترهای زمانی
- نیاز به دانش و تجربه بالا در تشخیص الگوهای قیمتی
- یکنواختی و درک سخت روند
- عملکرد نامناسب در سبک تحلیلی هارمونیک و اندیکاتوری
کاربردهای چارت میله ای
در صورتی که به تازگی با چارت میله ای آشنا شدید، شاید نتوانید پرایس اکشن حرفهای را پیاده سازی کنید. چرا که تمام مرکز شما بر روی نحوه حرکت میله ها و تعریف قیمت در واحد زمان است. اما اگر یک تریدر با تجربه باشید به دنبال نمودار میله ای به رنگ مشکی خواهد بود تا رفتار و همچنین نوسان قیمت را بدون فیلتر بررسی کنید. به یاد داشته باشید چارت میله ای برای تحلیل های زمانی مناسب نیست و نباید روی آن سرمایه گذاری کرد. به عنوان مثال اگر بخواهید از مربع زمانی گن استفاده کنید، نتیجه مناسبی به دست نخواهید آورد. اما لازم به ذکر است که بهترین تریگرهای داینامیک به کمک نمودار میله ای قابل تشخیص است.
نمودار کندلی | Candlestick Chart
نمودار کندل استیک یک روش نمایش قیمت بر مبنای زمان است که در اسناد کشاورزی ژاپنی به صورت دقیق مورد استفاده قرار میگرفت. به همین دلیل است که بیشتر اصطلاحات این بخش نیز ریشه ی ژاپنی دارد. نمودار شمعی یا نمودار کندل استیک بیشترین اطلاعات را به افراد برای تحلیل مارکت میدهد. اما نکته منفی آن تشدید احساسات است. رنگ سبز به صورت ویژه روی طمع و خوش بینی شما موثر است. از طرف مقابل رنگ قرمز روی ترس و بد بینی شما تاثیر گذار خواهد بود. همین دو عامل میتواند منجر به رفتارهای اشتباه در مارکت شود. به همین دلیل است ک تریدرهای با تجربه تمام تلاش خود را به کار میگیرند که با استفاده از کندلهای هم رنگ و یا کندلها تو پر و تو خالی مارکت را تحلیل کنند. پایینترین قسمت در بدنه کندل های سبز رنگ به منزل قیمت باز شدن کندل است و بالاترین قسمت در بدن آن ها نیز به معنی بسته شدن قیمت میباشد. حال یک نخ و خط صاف که به سایه و یا شدو معروف است در بالا و پایین هر کندل قرار دارد. بالاترین بخش به معنی بیشترین قیمتی است که خریداران حاضر به خرید بودند و پایین ترین قیمت بخشی است که فروشندگان حاضر به فروش قیمت بودند. اگر رنگ بدنه از سبز به قرمز تغییر کند، تحلیل شما نیز تغییر خواهد کرد و بالاترین بخش بدنه به معنی قیمت باز شدن کندل و پایین ترین قسمت بدنه نیز به معنی قیمت بسته شدن آن خواهد بود. برای درک بهتر به تصویر زیر نگاه کنید.
مزایای استفاده از کندل استیک در چارت
- بیشترین نمایش جزئیات قیمت
- امکان تغییر و تعریف فرمت جدید به جهت کاور شدن گپ ها مانند کندل هیکن آشی
- توانایی قوی در شناسایی روندهای قیمتی
- امکان تحلیل زمانی به صورت دقیق و با جزئیات زیاد
- نمایش تغییرات روند در سریعترین زمان ممکن
- مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت
- سادگی در یادگیری
- مناسب برای تحلیل زمانی
- عملکرد بسیار عالی در تعریف ممنتوم و گام شناسی بازار
معایب استفاده از نمودارهای شمعی در چارت
- تاثیر مستقیم روی روانشناسی بازار تریدر
- تاثیر پذیر از نوسانات و ایجاد گپ قیمتی
- تجزیه و تحلیل سخت و پیچیده
- ارائه اطلاعات غلط در تحلیل قیمتی به دلیل نوسان زیاد بازار
- عملکرد متفاوت در بازار مورد استفاده «نوع بازار و همچنین رفتار قیمتی که بر اساس آن وارد بازار میشوید روی استفاده از چارت تاثیر گذار است و میتواند افراد را دچار اشتباه کند.»
- در ارائه نمودارهای رسمی نمیتوان از الگوهای کندلی استفاده کرد و بیشتر تحلیلگران به دنبال نمودارهای خطی میباشند.
کاربرد نمودارهای شمعی در چارت
اگر بخواهیم با شما صادقانه صحبت کنیم، باید بگوییم که کاربرد نمودارهای کندلی با توجه به تجربه شما از بازار تعریف خواهد شد. چرا که بررسی پارامتر حجم در کنار قیمت بسیار تاثیر گذار است و میتواند در تحلیل به آن ها کمک شایانی داشته باشد. اگر بتوانید الگوهای قیمتی و همچنین سطوح حمایت و مقاومت را در زمان مناسب شناسایی کنید و از کندلهای قیمتی به عنوان تایید کننده معاملات استفاده کنید، بازدهی شما به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که بخواهید کورولیشن و همچنین وضعیت کلی مارکت بررسی کنید، به صورت همزمان میتوان از چند نمودار شمعی روی یک چارت استفاده کرد. در این صورت قدرت و دقت تحلیلی افراد به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد. نمودارهای شمعی به شما کمک خواهند کرد که قدرت روند و همچنین کیفیت شکست سطوح مختلف را به درستی شناسایی کنید و دقت یادگیری آن نیز به مراتب ساده تر خواهد بود.
بهترین حالت نمودار هنگام تحلیل چیست؟
تا به این بخش به صورت کامل و جامع با انواع نمودارها آشنا شدید. اما در هر سبک تحلیلی نیاز به یکی از آن ها خواهید داشت که در این بخش بررسی خواهیم کرد. در صورتی که شما تریدر اسکلپر میباشید و در تایم فریم پایین ترید میکنید به شما پیشنهاد میدهیم که از نمودار شمعی استفاده کنید. البته مشتق نمودارهای شمعی نیز برای شما مناسب است و گپ های ایجاد شده را به خوبی پوشش میدهد. اگر در تایم فریم میان مدت معامله میکنید، بهترین حالت استفاده از چارت میله ای خواهد بود. چرا که میتوانید روند قیمتی را به خوبی تشخیص دهید و در نهایت به کمک نمودار کندل استیک تریگر تعریف کنید. اما در تایم فریم بلند مدت شرایط کمی متفاوت است و شما نیاز به یک چارت خالی به صورت خطی خواهید داشت. برای تعریف روند بلند مدت قسمت بسته شدن مهم است و حواشی یک روز معاملاتی حائز اهمیت نخواهد بود. دقت کنید که در سب تحلیلی بلند مدت اخبار و اطلاعات فاندامنتال بسیار حائز اهمیت است و میتواند روی نتیجه نهایی تاثیر گذار باشد. البته نوع پلتفرم و همچنین تجربه شما در حوزه تکنیکال نیز حائز اهمیت است. در صورتی که دقت و تمرکز پایینی در تحلیل هر واقعه دارید به شما پیشنهاد میدهیم که از اطلاعات و همچنین نمودار ساده استفاده کنید. در این پست آموزشی انواع نمودارهای رایج در حوزه تکنیکال را بررسی کردیم. یک معامله گر میتواند با توجه به زمان و همچنین شرایط خود از سه مدل چارت موجود استفاده کند. اما پلتفرم مورد استفاده و از طرفی تایم فریم مورد نظر بسیار مهم و ضروری خواهد بود. برخی مواقع تریدرهای حرفهای از یک نمودار کندلی و یا نمودار خطی به این دلیل استفاده میکنند که توانایی تعریف تایم فریم در قالبی جدید دارند. به عنوان مثال معامله گر از تایم فریم 5 یا 6 ساعته برای تحلیل یک سشن خاص استفاده میکند و هماهنگ ترین حالت ممکن برای این چارت نمودار میلهای است. شما میتوانید با توجه به نوع بازار تنظیمات اختصاصی خود را تعریف کنید و شروع به تست گرفتن نمایید. ببیند که دقت شما در کدام حالت بیشترین مقدار ممکن است و میتواند روی ذهن شما تاثیر گذار باشد. در بخش نظرات به ما بگویید که از کدام نمودار استفاده میکنید و دلیل انتخاب شما چیست. شخصی سازی هر نمودار از مهمترین ارکان معاملهگری است. به همین دلیل هیچگاه از رنگ و حالات رایج مارکت در تعریف خود استفاده نکنید.